Tuesday, October 17, 2017

terlalu banyak untuk dunia

urusan dunia ku telah melalaikan aku.
lalai dari solat awal waktu.
lalai dari membaca alquran setiap hari.
lalai dari menjaga mathurat pagi dan petang.
lalai dari kewajiban ku ke atas suami dan anak-anak ku serta ibubapa ku.
(dan seluruhnya)
lalai untuk merawat ruh ku; adakah sihat atau telah mati jiwa.

lalu adakah aku akan terus menambah lagi urusan dunia ku?
dengan alasan untuk menambah saham akhirat ku?

tahun yang berlalu telah membuktikan
bahawa aku bukanlah seorang yang mampu menguruskan banyak
kewajiban dalam satu masa.
aku mengabaikan keluarga ku, pekerjaan ku, dan masa untuk jiwa ku sendiri.

lalu akankah aku mengulanginya kembali?
akankah aku mampu melakukan dengan lebih baik?
sedangkan tanggungjawabku semakin bertambah.

aku tak fokus.
aku tak serious.
aku tiada objektif yang spesifik.
.
aku masih lagi terawang-awang mengejar bayangan indah alam maya.
masih lagi hanyut mengikut lajunya deras arus kehidupan.
aku masih tidak berenang sendiri.
aku masih tidak berpijak di bumi nyata.

dan malang sekali.
hampir habis separuh masa kehidupan ku tersia-sia.
aku masih lagi tiada tujuan spesifik.

*sigh*



jauhnya aku dengan kehidupan agamaku


DIRI
1. bacaan alquran 10ms sehari
2. solat awal waktu
3. tutup aurat sempurna
4. berkata baik atau diam
5. tahan diri dari marah dengan ammarah (emosi)
6. mathurat sughra pagi dan petang
7. almulk sebelum tidur
8. istighfar 100kali setiap hari
9. hafazan juzuk 30, 29. (2017-2018)
10. tahan diri dari bersangka buruk
11. qiyamullail 4kali seminggu (doakan utk keluarga dan semua makhluk)
12. bersegera melakukan kebaikan (kena cepat2)
13. jujur dengan Allah

ANAK-ANAK
1. ikhlas dengan mereka, elak perkataan buruk (kerana kalam itu doa)
2. ajar akhlak yang baik (suka membantu, jujur, bersih dan kemas, penyayang)
3. ajar doa harian
4. hafazan surah lazim (lazimi setiap sela waktu)
5. ceritakan kisah2 nabi dan sahabat
6. doktrin supaya suka solat dan suka quran (jadi huffaz), nak mati syahid
7. doakan mereka agar Allah pelihara hingga kembali semula ke syurga
(dari syurga mereka datang, dan mereka mesti kembali ke syurga)

SUAMI
1. berkata baik / santun  atau diam
2. taat selagi tidak bertentangan dengan syariah
3. sentiasa menyokong dan mendoakan yang terbaik
4. pada setiap cabaran, yakin dengan janji Allah
(taat Allah, Rasul, suami, solat dan puasa >> masuk syurga dari pintu mana yang
aku suka)

MASYARAKAT & JIRAN
1. concern with my patients.
2. nice to all people. usaha untuk menyebarkan salam.

3. beri sedekah dengan rahsia. rasa takut bila beramal.
4. berlapang dada dengan semua (serendah ukhuwwah)
5. doakan untuk semua orang.
6. Islam akan tertegak di muka bumi ini samada aku berusaha atau hanya melihat.
Maka aku nak sama2 berusaha atau sekadar melihat?

ya Allah, izinkanlah aku mendekati Mu.