Saturday, March 26, 2016

Bagaimana Aku dengan Umur Ku

bagaimana aku dengan umurku
umurku saban hari semakin tua
namun jahiliyyah ku tetap sama
malah semakin bermaharajalela

solatku bagaimana kualiti dan kuantiti nya
qiyyam ku apa khabar
puasa sunat ku lari ke mana
bacaan quran ku istighfar saja
Bagaimana pula zikir dan sedekah ku
Apalagi jariah ku
Allahu rabbi

aku..
wahai aku..
bagaimana kamu

Allah Tuhan yang Maha Penyayang
Dia Maha baik kepada mu
Dia seperti yang kamu kehendaki
Maka ya Tuhan.. jadikanlah aku sebaik2 hamba seperti yang Engkau cintai

Aku tak seperti para sahabat
Yang akan menginfaq keluarkan segala harta yang bosa membuat mereka lalai daripadaMu
Aku, masih memerlukan kepada harta-harta ku
Adakah aku, masih mengutamakan dunia?

Aku masih meletakkan dunia dalam hati ku
Akhirat itu yang berada dalam genggaman ku
Yang aku mampu melepaskan nya dengan sebelah mata
Sedang dunia, aku simpan baik di dalam jiwa

Hadooiiii

Pening kalau fikir tentang nasib ku
Caca merba
Tak bersedia langsung rasanya ingin dipanggil Tuhan kembali ke perkampungan abadi
Kalau begini lah keadaan diri

Air mata keinsafan telah kering kontang
Sejak aku melahirkan

Benarlah
Anak dan harta adalah perhiasan ujian
Yang jika tidak diolah dengan baik pasti boleh menjauhkan kita dengan Tuhan

Ya Allah..
jadikan harta dan anak anak ku sebagai batu loncatan untukku syahid pada jalan Mu
bukan menjadi pendinding untuk aku mara berjihad di jalan Mu

biarkan lah tubuh ini rentan kerana letih dan lelah berjuang pada jalanMu
bukan lumpuh akibat penyakit tua yang binasa

aku ingin menemui Mu dalam keadaan hancur luluh
samada ditembak atau di bom
kerana aku tak sanggup menghadapi kesakitan lama akibat penyakit kronik atau kanser
dan kerana aku tak sanggup menghadapi sakaratul maut

maka jika cita citaku adalah syahid
aku kena merancang strategi dari sekarang
bagaimana untuk aku bisa membenarkan janji

1. solat di awal waktu
2. baca quran setiap hari 1 juz
3. solat sunat dan witir
4. puasa
5. sedekah dan infaq
6. wakafkan diri untuk agama

biarkan dirimu hancur kerana menegakkan kalimah Laa ilaa ha illallah

ya Allah
perkenankan lah