Thursday, November 14, 2013

wahai Tuhan. orakkan derapku.

sepertinya aku mahu keluar dari suatu zon kecil yang super selesa.
zon kecil di mana aku hanya perlu memikirkan tentang aku. aku. dan aku lagi.
cukup hanya dengan begini. ikuti saja peredaran masa dan percaturan manusia lain ke atasku.
selesa, bukan?

tidak.
dunia bukan tercipta begitu.
dan kehidupan ini bukan berobjektif begitu.
memang ia tempat bergurau senda.
namun bahagianya bukan menyuruh kita untuk leka.

ruang ini hanya aku titipkan untuk luahan rasa.
ya Tuhan. jadikan aku manusia yang lebih baik tujuan menciptaannya.
yang tercipta bak matahari yang menerangi tatkala siang.
atau rembulan purnama yang menyuluh kala malam.
atau, pohon rendang tempat makhluk lain berteduh.
atau, jadikan aku tetap tumbuh berdiri bila keliling ku selesa pada kerenekan.

mukmin itu, yang paling baik adalah yang bertaqwa.
dan sungguh, bagi orang bertaqwa, akan Allah tunjuki jalan keluar bagi kesulitannya.
serta rezeki yang luas dari pintu-pintu yang tak terjangka.

nazarku satu.
ya. hanya Engkau yang tahu.

Tuhan.
saat ini semacam Kau menyedarkan aku.
betapa kesenangan itu bukan bermula dengan kemudahan.
dan betapa pengakhiran sesuatu itu bukan dari ketetapan kami menentukan.
semuanya dari Mu. seluruhnya di bawah Mu.

sungguh tawakkal itu.
seperti seekor burung yang mengepakkan sayapnya lalu terbang dari sarang di pagi hari untuk mencari rezeki yang ia tidak ketahui.

Rabbi.
jadikan aku manusia ukhrawi.
jadikan akhirat itu sentiasa di hati.
yang aku ketap ketat dan kedap pada gerahamku.
dan jadikan dunia ini ada dalam genggamanku.
yang bisa aku kuasainya dan mampu melepaskannya.

Allahu.
kala kaki ini terasa berat untuk melangkah.
bantulah aku Tuhan.
berikanlah aku kekuatan dan kesungguhan untuk mengorak derap demi derap menuju cinta dan redhaMu.